Dorotea Idrottsförening

Björnvallens IP
Foto Ulf Nilsson
Drömmen om en kontgräsplan i Dorotea. 2016 började resan på allvar för min del. Mats & Anneli hade under lång tid försökt få kommunen att satsa pengar för att få till en spelbar fotbollsplan för ungdomarna i och i närheten av Dorotea. Den gräsplan som fanns hade inte fungerat att spela många säsonger till. Stenar hade börjat krypa fram ur gräset och den såg allmänt risig ut. Anneli och Mats kände att de inte kom längre så jag lovade att försöka fortsätta. Jag började med att forska en massa om fotbollsplaner men ringde till slut Daniel Sandström ansvarig för idrottslyftet i Västerbotten. Han tyckte att jag skulle ringa till Rolf Andersson. Ordförande för Malå IF som nyligen hade anlagt en idrottsanläggning. Han bjöd in mig på ett möte i Malå som jag tackade ja till. 21/5 2016 åkte en delegation bestående av Jag, Krister (Malå expert) & Linnea Johansson till Malå och träffade Rolf. Det var ett givande möte. De hade anlitat ett företag i Luleå för att ta fram ritningar och kalkyler. De hade sökt pengar från Riksidrottsförbundet, lokala företag, Arvsfonden, Malå kommun m.fl. men jag började inse att utan stöd från Arvsfonden skulle projektet bli problematiskt. Jag ställde frågan i föreningen vilka som skulle vara intresserade av att bilda en arbetsgrupp och vi vart till grunden fyra med inspel från andra ibland. Vi fyra tog fram ett förslag på hur Björnvallen skulle se ut när projektet var klart som vi visade för en referensgrupp av barn & ungdomar som fick komma med infall och synpunkter. När vi hade kalkyler, tidsplan och ritningar klara bokade vi ett telefonmöte med Daniel Sandström på SISU som hjälpte oss ta fram ett förslag på en finansieringsplan som sedan visade sig vara väldigt nära sanningen. Efter mötet började vi skriva på ansökningar till Svenska fotbollsförbundet, Riksidrottsförbundet, Dorotea Kommun, Bygdemedel, Arvsfonden, Jordbruksverket och Naturvårdsverket. Vi träffades mer eller mindre en gång i veckan under ett halvår. Ansökan till arvsfonden lämnade vi in i april 2017 men den vart uppskjuten då de ville sätta sig in i miljöpåverkan av konstgräsplaner innan de tog beslut. Vi passade då på att ta tillbaka ansökan och vart lite osäkra på själva utformningen av ansökan och bestämde oss för att konsultera Uffen Redhe som var på genomresa. Efter en kurs i att skriva ansökningar med honom skickade vi på nytt in ansökan och fick positivt besked i början av november 2017. Då började arbetet på riktigt med att få till en idrottsplats. Vi vilade tills efter nyår innan vi körde igång igen och träffades nästan varje vecka för att göra förfrågningar, ta in fakta och se till att få så mycket som möjligt för de pengar vi fått in. Till slut hade vi kommit överens med Unisport om att anlägga idrottsplatsen. 25 juni 2018 startade vi med att avtäcka gräset på Björnvallen och den 29 september 2018 var själva konstgräsdelen i projektet färdigt. Det vart för kyligt för att anlägga löparbanor och längdhopp så det fick vänta till juli 2019 innan arbetet vart klart. Stor invigning hålls 12 juli 2019 med en massa prova på aktiviteter och årets match klockan 18:00. IFK Umeå kommer att hålla i friidrottsaktiviteter för barn & ungdomar, Svenska fotbollsförbundet kommer ha uppvisning av nya spelsätt, DIF-Basket har strafftävling. Wild & Fun kommer att ha roliga duell utmaningar. Brandkår och ambulans kommer och visar upp sig. Band1 kommer att underhålla oss. Varmt välkomna!!!
Belysning med hjälp av medel från Jordbruksverket.
Foto Jan-Åke Persson
Dorotea IF har breddat utbudet och förbättrat tränings förutsättningarna för barn- och ungdomsverksamheten genom att anlägga en ny idrottsanläggning med löparbanonor, längdhoppsgrop och ytor för hopp samt konstgräsplan. En fullstor konstgräsplan med tillhörande idrottsanläggning kommer att förlänga säsongen avsevärt i Västerbottens inland och skapar förutsättningar för att ungdomar ska kunna utvecklas och stanna kvar i idrotten länge. Anläggningen blir en viktig social mötesplats för Dorotea IF´s medlemmar som företräds av ett tjugotal olika nationaliteter men även för ortens alla invånare och besökare.
För att anläggningen till fullo ska bli barnen och ungdomarnas nya samlingspunkt behövs belysningen eftersom det under stor del av året är mörkt under dagtid. Detta är viktigt ur trygghetssynpunkt men förlänger också tiden/dygn som anläggningen kan användas. Vi har kunnat förverkliga detta genom Jordbruksverket, Europeiska Jordbruksfonden för landsbyggdsutveckling.

Projekt Björnvallen i bilder

Fler bilder (+58) >>